vrijdag 20 januari 2012

Weer rijden!! ... of toch niet??

Vandaag heb ik de rijles via het Roessingh gevolgd. Deze rijles is nodig om weer te mogen rijden.
De rijles zelf ging goed. Wel merk ik dat ik meer tegen de as van de weg aan rijd dan ik normaal deed. Met andere woorden, ik rij dus verder naar het midden van de weg dan nodig is. Maar ik heb het zelf wel in de gaten en dat is volgens de instructeur erg belangrijk. Daarbij reageer ik wel op tegemoetkomend verkeer, dus er ontstaan geen gevaarlijke situaties. De instructeur heeft situaties meegemaakt van mensen die niet in de gaten hadden welke plaats zij op de weg innamen, met als gevolg dat ze meerdere keren een stoep op reden, de berm in reden, maar ook recht op tegenliggers af reden zonder daar op te reageren!!
De conclusie was dan ook dat de rijles goed ging en de instructeur me geschikt acht voor deelname aan het verkeer. Dus ik mag weer rijden?!! Euhh, nee..... Dankzij een "mooie" regeling, de Regeling eisen geschiktheid 2000 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/geldigheidsdatum_20-01-2012), mag ik pas weer rijden als er aan meerdere eisen wordt voldaan.

1. Er wordt een Eigen Verklaring ingevuld en opgestuurd naar het CBR.
Kosten € 25,-
2. Maar de rijles en de Eigen Verklaring zijn niet voldoende. Er is ook altijd bij een TIA of beroerte een medische keuring nodig! Deze keuring zal gedaan worden door een revalidatiearts, anders dan mijn eigen revalidatiearts.
Kosten € 178,-
3. Met een beetje mazzel volgt er nu een verklaring van geschiktheid van het CBR. In het meest beroerde geval wil het CBR een aanvullende rijtest doen. Dat kan dan bij het Roessing, maar kost uiteraard geld.
Kosten € 70,-.

Al met al ben ik dus ruim € 200,- armer voordat ik weer kan rijden. En dan duurt het ook nog eens een hele tijd voordat ik de hele procedure door ben. Dus het is erg prettig dat ik volgens het Roessingh weer de weg op mag, maar ik moet nog een flinke tijd geduld hebben voordat het ook echt zover is....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten