donderdag 6 oktober 2011

En dan zit je in het ziekenhuis, een hersenstaminfarct gehad

Vanavond na het eten gaat Frank op de bank zitten om daarna al gauw te gaan liggen. Hij krijgt ontzettende hoofdpijn die anders is dan andere hoofdpijn. Nu ik er over nadenk heeft hij de laatste tijd wel vaker hoofdpijn (wellicht heeft het er iets mee te maken). Ook krijgt hij het ineens erg warm en voelen ze armen tintelend aan. Bij mij gaan direct de alarmbellen rinkelen, maar omdat ik hem niet bezorgd wil maken zeg ik niets.... Na het nemen van een finimal C lijkt het iets beter te gaan, we willen naar boven om Guido te douchen. Maar als Frank opstaat lijkt hij wel dronken, hij loopt een stukje en geeft nog aan "het gaat al beter" om vervolgens bijna tegen het aanrecht aan te vallen. Ik ben direct van mening om de huisartsenpost te bellen (achteraf beter 112 kunnen doen, maar goed). Frank belt zelf en ik leg Guido in bed. We bellen zijn ouders en Franks vader gaat mee naar het ziekenhuis, ik blijf thuis bij Guido..... Na 2 uur wachten heb ik het niet meer en bel zelf de huisartsenpost om te invoeren, ik wordt al gauw in de wacht gezet om iets na te vragen (voor mij al geen goed teken). Hij blijkt te zijn doorgestuurd naar de spoedeisendehulp/neurologen. Ik krijg een nummer om te bellen, die mij vervolgens weer doorverbind... Een vriendelijke dame verteld mij dat Frank daar inderdaad is, maar zo overgeplaatst gaat worden naar de afdeling. HIJ MOET DE NACHT BLIJVEN!!! Na een kwartier kan ik de afdeling bellen, ik weet nog steeds niet wat er nu aan de hand is. Ik krijg Herman (mijn schoonvader) aan de lijn en die verteld me dat ze vermoeden dat Frank een HERSENSTAMINFARCT heeft gehad. Ik bel direct mijn ouders om te zeggen dat ik Guido kom brengen en dan zelf naar het ziekenhuis ga. Ik pak wat slaapspullen voor Frank en wat toiletartikelen (voor me niet waar ik die wijsheid vandaan haal, maar dat gaat automatisch) en pak een tas voor Guido. Nadat ik de kleine man in bed heb gelegd ga ik naar het ziekenhuis, daar treft ik Frank in bed met allemaal infusslangen... Net als direct vanavond praat hij slecht en kun je horen dat er veel slijm zit....

Het blijkt dat ze bijna anderhalf uur bij de huisartsenpost hebben gezeten, omdat de dokter werd weggeroepen. Toen hij dan toch aan de buurt was, zwalkte hij richting kamer. De arts heeft hem direct in de rolstoel gezet en gebeld om hem door te sturen.... Daarna is er veel bloedafgenomen oa om te kijken of het cholesterol goed is, dit is goed. Ook worden er scans gemaakt en contrastvloeistof gespoten. Dan blijkt een hersenstaminfarct aan de orde te zijn.

Volgens de arts die ik vroeg in nacht spreek (1 uur ongeveer) blijkt Frank een bijzonder geval, heb het toch altijd wel geweten:) Het schijnt bijzonder te zijn dat hij z'n uitgebreid symtomenpakket heeft, maar ook de plaats is bijzonder (ik geloof centraal). Zijn hele linkerkant is verdoofd, pijn aan die kant voelt hij niet en rechts wel. Ook is zijn spraak aangetast en is er verschil in de pupillen (rechts is veel kleiner dan links) en hij is veel duizelig en soms ook misselijk. Ook heeft hij regelmatig de hik en meestal vlak erna is hij misselijk om daarna slijm op te spugen, maar dat gaat dan weer moeilijk. Af en toe laten ze hem zelf het slijm wegzuigen uit zijn mond en dit helpt iets. Ook heeft ze nog wel gezegd welk syndroom het is, maar kom er nu niet meer op.....

Hij moet zeer waarschijnlijk de komende 5 dagen zeker blijven en daarna is het afwachten. De komende 24 uur wordt hij elk uur gecontroleerd op verslechteringen of verbeteringen!!! De kans zit er zelf in dat hij wellicht moet revalideren bij het roessingh, maar dat is van latere zorg. Eerst deze dagen maar eens door komen.

1 opmerking:

  1. Hallo Sylvia,

    wat zijn we enorm geschrokken zeg! We wensen jullie heel veel sterkte en kracht toe om de komende dagen door te komen. Natuurlijk hopen we dat Frank er weer helemaal boven op komt! We houden je blog in de gaten om geïnformeerd te blijven!!
    Groet,
    Remko, Sylvia, Joeri en Finn Rensink

    BeantwoordenVerwijderen